Kun Keljon koulu vuosi sitten tammikuussa rytäkällä muutti
sisäilmaongelmien takia Salmirantaan, meillä täällä kahden koululaisen
vanhempien olo oli helpottunut ja hämmentynyt. Sisäilma-altistusta ei halua
kukaan. Toisaalta olo oli epätietoinen: mikä Keljon koulun kohtalo on? Kuinka
kauan bussirallia kestää? Milloin tietoa saadaan? Onneksi meille luvattiin
vastauksia, tosin vasta syksyllä lokakuussa.
Lokakuu tuli, vastauksia ei. Tai tuli epämääräisiä
kaavailuja, jotka myöhemmin kumottiin. Moni tilanteeseen turhautunut siirsi
jälkikasvunsa muualle. Siirto muihin kouluihin tuntui olleen myös päättäjien
ajatuksissa, mutta tulevien eppujen kohtaloksi suunniteltu jako Norssiin ja
Tikkaan ei sitten kuitenkaan toteutunut. Päättäjät olivat vihdoin ymmärtäneet,
että koulullista oppilaita ei noin vain siirretäkään muualle. Keljon oppilaille
ei siis lähikouluissa ole tilaa eikä koulun saneeraukseen saati uuteen kouluun kuulemma
ole rahaa. Nyt käynnissä on laajempi kouluverkkoselvitys, joka etsii vastausta
siihen, miten kaupungin kaikille alakoululaisille löytyisi pulpetti turvallisen
matkan päästä kotoa. Odottelemme tuloksia.
Odotellessamme kaupunki lähestyi allekirjoittaneen kuopusta
kirjeellä: edessä on ilmoittautuminen eppuluokalle. Kouluverkkoselvitys tuskin
ehtii valmistua, ennen kuin on laitettava rakseja valintaruutuihin. Lienee silkkaa
hulluutta ilmoittaa lastaan kouluun, jonka kohtalo on kysymysmerkki.
Ekaluokkalaisen päivät pitenevät bussikyytien takia ja lakkautuspäätöstapauksessa
edessä on koulun vaihto. Silti aion ilmoittaa kuopuksemme lähikouluun, Keljoon.
Miksi ihmeessä?
Viime syksyn vanhempaintoimikunnan tapaamisessa Sirpa-rehtori
onnistui välittämään sellaista viestiä, että minunkin kallistumiseni Tikan
koulun suuntaan oikeni. Rehtorin mukaan huolimatta epävarmasta tulevaisuudesta
ja huolimatta ahtaista tiloista Keljon koulun henkilökunta on käyttänyt
voimansa perustehtäväänsä, lasten opettamiseen ja kasvattamiseen. Minun ei
ollut vaikea uskoa. Kertaakaan omien koululaisteni kautta Keljon koulusta ei
ole välittynyt tappiomielialaa tai luovuttamista. Lasten koulu rullaa: läksyjä
tehdään ahkerasti, kotiin kannetaan hienoja kuvataiteen ja käsityön töitä,
liikuntatunneilta tullaan posket punaisina. Minulle käy, että piilo-opetuksena
tarjoillaan tulevaisuudenuskoa luovuttamisen ja murehtimisen sijaan. Olisinko
itse samassa tilanteessa pystynyt samaan? Entä sinä?
Opettajan työtä voi tehdä monella tapaa. Myös koulussa
vallitseva henki voi olla monenlainen, esimerkiksi kielteinen ja ongelmakeskeinen
tai myönteinen ja ratkaisukeskeinen. Opettajat eivät voi loistavallakaan
työpanoksellaan vaikuttaa työpaikkansa kohtaloon. Koulun henkeen sen sijaan
voivat, ja Keljon koulussa on valittu ratkaisukeskeinen linja. Työt tehdään
myönteisesti perusasioihin keskittyen niin hyvin kuin voidaan. Tulevaisuutta ei
ainakaan lasten kuullen murehdita, koska siihen ei voida vaikuttaa. Meillä
vanhemmilla sen sijaan on jonkinlaisia keinoja vaikuttaa. Vanhempainneuvosto
hyvänä esimerkkinä on tehnyt valtavasti töitä lähikoulumme säilyttämisen eteen,
suurkiitos siitä kaikille aktiivijäsenille. Myös me tulevien eppuluokkalaisten
vanhemmat voimme ottaa kantaa lähikoulun tarpeellisuuden puolesta ilmoittamalla
lapsemme Keljon kouluun.
Väistökoulurakennus ei ehkä ole paras ja kaunein, koulumatka ei ole lyhin ja kätevin, mutta henki on loistava eikä itse opetuksessa ole vikaa. Ainoa jättimäinen vika on siinä, että lähikoulu on siirretty kauas eikä paluusta vanhalle paikalle ole kuin toiveita. Fakta lienee kuitenkin se, että toiveita lähikoulun säilymisestä voi ylläpitää vain niin kauan, kuin kouluun on tulijoita. Ilman oppilaita koululla ei ole tulevaisuutta.
Väistökoulurakennus ei ehkä ole paras ja kaunein, koulumatka ei ole lyhin ja kätevin, mutta henki on loistava eikä itse opetuksessa ole vikaa. Ainoa jättimäinen vika on siinä, että lähikoulu on siirretty kauas eikä paluusta vanhalle paikalle ole kuin toiveita. Fakta lienee kuitenkin se, että toiveita lähikoulun säilymisestä voi ylläpitää vain niin kauan, kuin kouluun on tulijoita. Ilman oppilaita koululla ei ole tulevaisuutta.
Toivottavasti alueemme lasten koulukysymykseen saadaan hyvä
ja harkittu päätös. Olennaista olisi päästä vastaamaan
eppuluokkalaiselle tärkeään otsikon kysymykseen: Missä kuljemme kauan? Kuusi
vuotta on pienelle pitkä aika.
Eija Riippa
Hieno kirjoitus! Meidän perheessä ollaan päädytty samaan ratkaisuun ja kuopus ilmoitetaan Keljon kouluun.
VastaaPoistaEniten sydämeen sattuu lapsen jääminen ilman perinteistä joulujuhlaa kun ei ole juhlasalia :( Jopa koko alakouluajan!
VastaaPoista.... järjestetään perinteinen joulujuhla ensi jouluna :) Onhan tässä kaupungissa juhlasaleja, joissa Keljon koulun joulujuhla saadaan järjestettyä! Tämä on lupaus.
VastaaPoistat. Sirpa