Miten kunnassa tehdään päätöksiä ja kuinka niihin voi tavallinen kuntalainen vaikuttaa? Esimerkkinä Jyväskylä ja erityisesti Keljon koulun lakkautusuhka. Jos huomaat virheitä tai haluat, että tekstiä täydennetään, kerrothan siitä kommenteissa.
- Jyväskylän päätöksenteon ydin on kaupunginvaltuusto. Valtuutetuille voi kertoa ideoistaan, kokemuksistaan, näkemyksistään ja toisaalta myös kysyä neuvoa. Yksi valtuutettu saa tuskin läpi mitään tiettyä asiaa, mutta isommalla porukalla voi jotain jo tapahtuakin. Kaupunginvaltuusto on ylintä valtaa käyttävä elin, eli valtuusto päättää asioista lopullisesti.
- Kaikki alkaa siitä, että tarkkaan valikoitu joukko kaupungin virkamiehiä (esimerkiksi selvityshenkilö, talousjohtaja, laskentapäällikkö, muutosjohtaja, strategiapäällikkö ja kehittäjä) laativat palvelulinjauksen, jonka kaupunginvaltuusto saa käsiteltäväkseen.
- Palvelulinjauksissa käsitellään niitä periaatteita, joilla Jyväskylän kaupungin palvelut järjestetään tulevaisuudessa talouden kannalta kestävällä tavalla lähivuosina.
- Jyväskylän kaupungin palvelulinjauksen 2013-2016 toisen luonnoksen kustannusvaikutukset löydät tältä sivulta. Siellä on myös Keljon koulu mainittuna kohdassa 28. Kolmas luonnos on tulossa ja valmistuttuaan nähtävissä kaupungin sivuilla.
- Käytännössä monet päätökset valmistelee joku virkamies, kaupunginhallitus tai kunnanviraston yksikkö. Virkamies perehtyy asiaan tarkasti, selvittää edellisten vuosien lukuja ja kartoittaa tulevaisuuden tarpeita ja toisaalta myös neuvottelee päättäjien kanssa. Virkamies kirjoittaa asiasta yhteenvedon, joka annetaan lautakunnan käsiteltäväksi. Keljon koulun tapauksessa keskeisessä roolissa on opetustoimenjohtaja Eino Leisimo sekä aluerehtori Kari Fagerholm.
- Lautakuntien jäsenet ovat poliittisin perustein tehtäväänsä valittuja kuntalaisia. Useimmat valtuutetut ovat jäseninä myös lautakunnissa, mutta valtuutettujen lisäksi lautakunnissa istuu myös muita aktiivisia kansalaisia. Lautakunta tekee päätöksiä kokouksissaan yleensä virkamiesten esitysten pohjalta. Tämä tarkoittaa sitä, että lautakunta voi hyväksyä esityksen sellaisenaan tai tehdä siihen haluamiaan muutoksia. Jos lautakunnan jäsenet ovat eri mieltä asiasta, siitä äänestetään. Äänestyksen tulos on lautakunnan lopullinen mielipide ja asia lähtee eteenpäin kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi ja päätettäväksi. Lautakunta voi myös pyytää lisäselvitystä asiaan, jolloin asian käsittely lykkääntyy. Jyväskylän kouluasioista päättää sivistyslautakunta.
- Jotkut lautakunnan päätökset siirtyvät suoraan toteutettavaksi, mutta osa menee vielä kaupunginvaltuuston päätettäväksi. Budjettiin eli talousarvioon liittyvät asiat menevät lähes aina valtuustoon. Lautakunta on kuitenkin vastuussa oman sektorinsa rahojen riittävyydestä sen jälkeen kun valtuusto on päättänyt päälinjoista. Seuraavan kerran palvelulinjauksia käsitellään kaupunginhallituksen kokouksessa 16.9. ja kaupunginvaltuuston kokouksessa 30.9. Tämän jälkeen kaupunginjohtaja Markku Andersson ottaa asiaan kantaa ja antaa oman esityksensä ensi vuoden talousarviosta 21.10. Kaupunginhallitus käsittelee talousarviota omassa kokouksessaan 7.11. ja lopuksi kaupunginvaltuusto päättää siitä 2.12.
Katseet kohdistuvat siis esitystä valmisteleviin virkamiehiin ja sivistyslautakuntaan! Millä perusteella valtuusto tekee päätöksenstä, jos virkamiehet eivät hoida tehtäviään? Vanhemmat ovat esittäneet selkeitä kysymyksiä, mutta vastauksia ei kuulu. Tuntuu, että asioista ei ole edes otettu kunnolla selvää.
VastaaPoistaViiden vuoden sisällä Jyväskylässä on 1500 uutta alakoulaista, ja epäilemättä osa heistäkin jossain evakossa sisäilmaongelmien takia. Miten ihmessä Keljon koulun lakkauttaminen vaikuttaisi tähän tilanteeseen positiivisesti tai aiheuttaisi todellisuudessa minkäänlaisia säästöjä?
VastaaPoistaMelkein vaikuttaa siltä, että koulun tontille on jo suunniteltu jotain aivan muuta.. koulu vain äkkiä pois häiritsemästä ja lapset pois silmistä.
Jos Keljon koulu lakkautetaan, sen vuonna 1936 rakennettu vanha puoli hyvin todennäköisesti suojellaan. Missä ovat säästöt silloin??
VastaaPoistaSuojeltua rakennusta pitää joka tapauksessa huoltaa ja lämmittää, muuten sille käy kuin tien toisella puolella olevalle nousevan auringon talolle.
Kuntotarkastus uuteen syyniin, uusi arvio korjauskustannuksista, koulun pihalle modulit tai jotain pysyvämpääkin, koska tilaa tullaan tarvitsemaan, ja koulutoiminta ja koulun tilat takaisin palvelemaan alueen alakoululaisia ja myös muita keljolaisia.
Koulun liikuntatiloja ovat aikoinaan käyttäneet Kansalaisopisto ja Naisvomisitelijat, pihatelineet ovat olleet pikkulapsiperheiden paikka leikkiä ja tavata toisiaan, koulun kentän luistinrata on ollut kovassa käytössä koko talven. Kaikki tämä katoaa, jos Keljon koulu lakkautetaan.