Keljon koulu on toiminut vuoden 2013 alusta alkaen surullisen kuuluisassa Salmirannan väistökoulussa. Syynä väistöön on Keljossa sijaitsevan vanhan ja perinteikkään koulurakennuksen sisäilma. Varsin pitkään kyseisellä paikalla sijaitseva koulurakennus on ollut peruskorjattavien kohteiden listalla, kunnes yllättäen noin vuosi sitten koulu putosi ko. listalta pois. Melko nopeaan löytyi sisäilmaongelma, joka johti väistöön ja nyt koulua ollaankin lakkauttamassa (Ksml 15.8.).
Haiskahtaa jotenkin laskelmoidulta. Koska koulua täytyy käydä väistökoulun kyseenalaisissa tiloissa jopa useita vuosia, moni perhe on väsynyt epätietoisuuteen ja hakenut lapselleen paikkaa jostain toisesta koulusta – vaivaa nähden ja arkea mutkistaen. Tuleeko peruste koulun lopettamiselle viimeistään siitä, että tehdään tilanne riittävän tukalaksi, josta aiheutuu oppilaskato, ja sen jälkeen voi helpottuneena lyödä laudat ristiin ovien eteen?
Koululaisilla, heidän vanhemmillaan ja epäilemättä myös henkilökunnalla huoli on suuri ja epätietoisuus vaivaa. Jonnekin lähes 200 koululaista täytyy sijoittaa, eikä lähialueiden kouluihin mahdu. Kaikesta täytyy tietenkin leikata ja lisäksi toimintoja täytyisi saada tuottavammiksi. Mutta mitä säästöt lopulta ovat? Laskukaavoja on epäilemättä monia, kuten laskijoitakin. Olisiko kuitenkin kyse enemmän tahdosta ja siitä mitä haluamme pitää tärkeänä? Mitä säästetään sillä, että pidetään rakennuksia tyhjillään pitkiä aikoja ja samalla kuljetetaan lapset kouluun päivittäin bussikyydillä? Bussikuljetus maksaa noin 114000 euroa vuodessa, eikä tyhjienkään koulurakennusten ylläpitäminen ole halpaa. Inhimilliset kulut ovat oma lukunsa – koulupäivä pitenee koululaisilla huomattavasti kyyditysten myötä. Lukuvuoden aikana oppilaat istuvat linja-autossa kahdeksan vuorokautta.
Vanhempainneuvosto on yrittänyt kartoittaa tilannetta ja saada mm. perusteita peruskorjauksen hinta-arviosta. Lisäksi olemme selvittäneet muualla maassa jo hyväksi havaittujen modulirakennusten mahdollisuuksia. Toiveena on, että koulun peruskorjauksen ajaksi Keljoon rakennettaisiin modulikoulu, jonka puhtaita ja terveitä tiloja voitaisiin tarvittaessa käyttää myöhemmin myös muilla homekoulutyömailla, mikäli koulu ei halua ottaa modulikoulua pysyväksi tilakseen.
Salmiranta itsessään on myös kiinnostava kohde. Väliaikaiseksi tarkoitettu väistötila on ollut koulukäytössä jo useita vuosia, puutteellisesti varusteltuna eikä ilmapiiriltään kovinkaan viihtyisänä saati oppimista tukevana. Ihmetystä on aiheuttanut se, miksi aiemmin väistössä olleet koulut eivät ole kritisoineet tiloja. Yhtenä syynä voinee epäillä sitä, että jos tiedossa on pääsy takaisin omaan, remontoituun kouluun, jaksaa jonkin aikaa kärsiä paremmin huonoja oloja. Väistökoulussa toimiminen asettaa joka tapauksessa eri yksiköt keskenään epätasa-arvoiseen tilaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Mitä ajatuksia kirjoitus herätti? Osallistu keskusteluun ja kerro blogista tutuillesi. Peliä ei ole vielä menetetty.