torstai 19. syyskuuta 2013

Tapahtuipa koulubussissa eli väistökoulun arkea

Vanhemmat saivat tänään Wilman kautta tiedotteen, jossa kerrottiin eilisestä välikohtauksesta iltapäivän ensimmäisessä paluubussissa. Tähän asti bussikyyditykset ovat sujuneet ilmeisen rauhallisesti, sillä ilmoituksia ei ole kotiin asti kulkeutunut. Eilisessä bussissa oli kuitenkin ollut toisin.

Klo 13 Salmirannasta lähteneen bussin kyydissä oli ollut oppilaista ensimmäiseltä, toiselta, kolmannelta ja viidenneltä luokalta. Oppilaat olivat olleet levottomia, eivätkä olleet uskoneet kuljettajan kehotuksia istuutua. Saamamme tiedon mukaan kuljettaja oli tehnyt muutaman äkkijarrutuksen tehostaakseen viestintäänsä, minkä seurauksena osa kyytiläisistä oli lyönyt päänsä tai kasvonsa edessään olevaan penkkiin. Vakavilta vaurioilta on toivottavasti säästytty vaikka jonkun huulessa onkin mustelma .

Kuljettaja on saanut puhuttelun ja pahoitellut toimintaansa. Lasten kanssa kerrataan sovittuja sääntöjä koulussa ja kotona. Kellekään ei liene epäselvää, että vaikka kuljettajan keinot selvitä tilanteesta olivat sopimattomat, myös lasten on käyttäydyttävä sääntöjen mukaan ja toteltava kuljettajaa.

Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että bussissa oli oppilaita enemmän kuin istumapaikkoja. Lasten kertomusten mukaan takana istui viisi oppilasta kolmella istuimella, ja useilla kahden hengen paikoilla oli kolme oppilasta. Erään viidesluokkalaisen arvion mukaan ylimääräisiä matkustajia oli bussissa 10-15. Kuinka lapset voivat istua paikoillaan, jos paikkoja ei ole? Kuinka realistista on ajatella, ettei tällaisessa tilanteessa synny levottomuutta, nahinaa, vaaratilanteita tai ylireagointeja? Millainen kaupunki synnyttää ilmapiirin, jossa koetaan tärkeäksi säästää kokonaiskuvassa mikroskooppisen pieniä summia, kymppejä tai satanen, lasten turvallisuuden kustannuksella? Mitä tämä kertoo Jyväskylästä?

Tarkoittaako väistökoulun käyminen paitsi pidempiä päiviä, myös vähitellen rapautuvia käytänteitä ja heikentynyttä turvallisuutta? Väistökoulua ovat käyneet muutkin koululaiset joitakin vuosia, mutta ekaluokkalaisille tämä näyttää olevan se ainoa todellisuus jossa he alakouluaan käyvät.

_______________________________________________________________________
Edit
Kävi ilmi, että busseja on ollut kaksi, mutta jälkimmäisessä on ollut vain kourallinen oppilaita. Vanhemmat pohtivat myös sitä, kuinka koulukyyditykset väistötilanteissa yleensäkin järjestetään, kuinka paljon ylimääräistä työtä voidaan sälyttää opettajille, sillä kyytijärjestelyt ja oppilaiden turvallisuudesta huolehtiminen vaativat raskasta työpanosta, kuka vastaa oppilaiden turvallisuudesta ja kuinka se voidaan taata.

Talvi tuo vielä uuden vaaran: bussikyydistä myöhästyville oppilaille ei ole tarjolla lämmintä odotustilaa, vaan ohjeena on kävellä kotiin ja odottaa seuraavaa bussia. Jos koulumatka kävellen on muutamakin kilometri, ei oppilas ehdi kuin kääntyä kotona. Käytännössä kyydistä myöhästyvä saa siis parhaimmillaan ulkoilla 1,5 h pakkasella kuin pakkasella. Kaikilla vanhemmilla ei ole työaikojen tai auton puuttumisen vuoksi mahdollisuutta kuljettaa lastaan kouluun. Nähtäväksi jää, miten tämä asia talvella hoidetaan.

Kokonaan oma lukunsa on se, että koulukyyti pidentää koululaisten työpäivää merkittävästi usean vuoden ajan. Haja-asutusalueilla koulukyydit ovat toki arkipäivää, mutta Keljon koulun alueella asuvat maksavat asuntojen hinnoissa ja vuokrissa sijainnin keskeisyydestä ja palvelujen läheisyydestä. 

15 kommenttia:

  1. On sen verran pöyristynyt olo, että en osaa oikein edes ilmaista itseäni järkevällä tavalla. Olen keskustellut henkilökohtaisesti kolmen kyydissä olleen oppilaan kanssa. Yhdellä ei ollut turvavyötä koska se ei toiminut. Toisella oli turvavyö mutta se ei toiminut asianmukaisesti vaan jäi löysälle joten hän löi huulensa edessä olevaan penkkiin. Kolmannen turvavyö toimi ja hän säästyi kolhuilta mutta hänen ystävänsä putosi penkiltä ja satutti itseään. Bussi oli lastattu liian täyteen eli vöitä ei olisi edes riittänyt kaikille jos ne ylipäätään olisivat toimineet. Mukavalta vaikuttaa ja näin pitäisi lastemme bussin kyydissä 8 vuorokautta kouluvuoden aikana viettää. Haloo päättäjät!!

    VastaaPoista
  2. Ei jumalauta, kuskilta kortti pois ja syyte jokaisen matkustajan pahoinpitelystä.

    VastaaPoista
  3. Itse keskustelin tästä 7-vuotiaan tyttöni kanssa. Koulun isot lapset osaavat jo paremmin kertoa kotona kuulumisista, mutta nämä koulun pienimmät eivät itse näe noita epäkohtia eivätkä osaa niistä oikein kertoa. 7-vuotias unohtaa asian sillä hetkellä kun astuu bussista ulos. Lapsi oli ollut tässä bussissa, mutta hän ei kertonut mitään ennenkuin luin tiedotteen ja kyselin häneltä asiasta. Päänsä oli kuulemma lyönyt. Isommat osaavat vaatia ja valittaa mutta pieniltä puuttuu vielä osaaminen ja rohkeus.

    Omasta lapsuudestani muistan miten lapsia kuljetettiin taksissa kahdessa kerroksessa eikä busseissa tietenkään ollut turvavöitä ja lastattiin ylikuormaa. Nyt eletään kuitenkin 2010-lukua ja turvallisuusmääräykset ovat ihan toista. Minusta on ikävää, että pieniä lapsia opetetaan edelleenkin tähän, että riittää että asiat tehdään vähän sinnepäin :(

    Tulisiko joku päättäjistä valvomaan näitä kuljetuksia? Olen sitä mieltä, että kyytejä pitäisi vahtia ja se ei suinkaan ole kuljettajien tehtävä. Heidän ei missään nimessä pitäisi joutua puuttumaan asioihin - etenkään noin brutaalilla tavalla.

    VastaaPoista
  4. Lain mukaan linja-autossa lapsen on iästä riippumatta käytettävä asennettua turvavyötä. Turvavyön käyttäminen on aina MATKUSTAJAN vastuulla.

    Seuraavassa lainaus liikenneturvan vastauksesta vanhemmille, joiden lapset kulkivat "seisomapaikoilla" koulumatkoja:

    "Tavallisessa linja-autossa auton rekisteriin merkitty matkustajamäärä koskee istumapaikkoja. Rekisteriin merkityn matkustajamäärän kuljettaja mukaan lukien saa tilapäisesti ylittää 30: prosenttia normaalissa linjaliikenteessä (Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 38 §). Siten 51 hengelle rekisteröidyn auton matkustajamäärän saa ylittää tilapäisesti 15 matkustajalla. Siitä ylimenevä osuus on laitonta tilapäisenäkin.

    Kirjeestä ilmenee, että matkustavia koululaisia on joka päivä käytävällä seisomassa. Tässä mielessä paikkaluvun ylitys ei ole tilapäistä. On kuitenkin esitetty, että tilapäistä on sekin, kun ylipaikoilla on matkustajia vain osalla reittiä.

    Selvää on, että oppilaiden seisominen käytävällä ei ole turvallista etenkään maantienopeuksissa ja mutkaisilla teillä talvikeleillä. Lisäksi seisominen on raskasta oppilaille ja lapset voivat tulla levottomiksi, jolloin kuljettajan työturvallisuus voi häiriintyä.

    Turvallinen tapa on, että lapset istuvat ja ovat turvavöissä myös bussissa. Asiassa kannattaa keskustella kunnan koulutoimen virkamiesten kanssa. Myös koulun rehtorin kanssa kannattaa keskustella. Lisäksi voi ottaa yhteyttä kunnan koululautakunnan puheenjohtajaan ja jäseniin. Asia voi vaikuttaa paremmin, jos saa useamman vanhemman mukaan.Liikennöitsijän kanssa voi myös keskustella asiasta. Liikennelupia ja reittejä myöntää ja valvoo lääninhallitus."

    Tästä liikenneturvan vastauksesta voisi päätellä ettei lapsia saa kuljettaa yli istumapaikkojen, koska tilapäinen ei voi olla toistuvasti.... ja talven liukkaat kelit lähestyvät...

    VastaaPoista
  5. Kyseessähän ei ollut linjaliikenne vaan tilausajo. Linjaliikenteen busseissa on seisoville matkustajille mitoitettua tilaa, jossa on kahvoja ja kaiteita. Salmirannan bussit ovat kuitenkin käsittääkseni kaukoliikenteen autojen tapaisia, joissa ei ole seisoville matkustajille minkäänlaista kädensijaa.

    VastaaPoista
  6. Tilausajossa ei saa olla seisomapaikkoja ja kaikille tulee löytyä oma istumapaikka! Kannattaa ottaa selvää, liikutaanko nyt laittomilla vesillä????

    VastaaPoista
  7. Olisiko tätä episodia tapahtunut, mikäli Keljon koulu olisi ajoissa lupausten mukaisesti korjattu?
    Kuka on vastuussa?
    Samaiset henkilöt, jotka ovat vuodesta toiseen laiminlyöneet Keljon koulun peruskorjauksen.


    VastaaPoista
  8. Oma toppuni löi otsansa edellisen penkin kädensijaan, oli istumassa ja vyössä. Aikas vaarallinen tilanne.

    VastaaPoista
  9. Kerätääs vielä tiedot kaikista sairastuneista ja sisäilmasta oireilevista ja laitetaan vireille ryhmäkanne kaupunkia vastaan

    syylliset jalkapuuhun Anderssonin aukiolle ja sairastuneille miljoonakorvaukset

    tulee muuten säästöjä kaupungille

    VastaaPoista
  10. Oma eppuni jännitti jo muutenkin näitä matkoja :( ja hänen puheistaan ymmärsin, että joka bussissa ei ole turvavöitä...mutta mitäpä niillä tekee jos ei istumapaikkaakaan!

    VastaaPoista
  11. Jännitti viime vuodenvaihteessa myös omani, meni jopa yöunet ja tuli levottomaksi..Ei tämä ole oikein, vielä viisi vuotta siis samaa kuljetusrumbaa !

    VastaaPoista
  12. Joka päivä sama kuljetus! Huoh...-.-
    t. 6B-luokkalainen

    VastaaPoista
  13. Eppuluokkalaisen tyttöni kertoman mukaan busseissa on edelleen levotonta, eilisessä (24.9.) klo 13 paluukyydissä viiden hengen takapenkissä oli kahdeksan oppilasta, oma pienikokoinen lapseni litistyneenä peräpenkin ikkunapaikalla. Ilmeisesti bussin lastaamisen jälkeen jotkut oppilaat olivat vaihtaneet paikkaa. Kenen on valvontavastuu bussikyydin aikana?

    VastaaPoista
  14. Erikoiselta tuntuu, että ihan puenetkin voivat matkata koulubussilla ilman koulun henkilöstön/ opettajan valvontaa, mutta 6.luokkalaiset joutuu tunnin jälki-istuntoon, kun ovat ylittäneet koulun ja ruokalan välisen tien ilman opettajan valvontaa.

    VastaaPoista
  15. Hyvä kommentti! Kieltämättä tuntuu naurettavalta tuo asioiden suhteuttaminen. Kyllä minusta on turhanpäiväistä resurssien tuhlausta antaa jälki-istunto noin mitättömästä asiasta. No onpahan joku tehnyt itsestään tärkeän....

    VastaaPoista

Mitä ajatuksia kirjoitus herätti? Osallistu keskusteluun ja kerro blogista tutuillesi. Peliä ei ole vielä menetetty.